Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, September 25, 2010

Pertemuan Aku Dan Dia(BAB 1)

BAB 1

          Petang itu,, aku berasa amat lah boring.. Tiba2 idea untuk bersiar-siar muncul di benakku.. Biarpun tanpa Sasya bersama.. Aku mengambil keputusan untuk berjalan-jalan bagi menenangkan fikiran di sebuah taman.. Sebelum keluar, Sasya ku telefon untuk memaklumkan bahawa aku keluar sebentar agar dia tidak tercari-cari aku sesampainya di rumah nanti.. Sasya merupakan temanku ketika di sekolah menengah lagi.. Sehingga,, sekarang, aku dan Sasya masih berkawan baik dan kami sama2 bekerja sambilan sambil menunggu keputusan SPM yang bakal dikeluarkan dengan penuh debaran.. Kini,, kami tinggal bersama di sebuah kondominium yang dibeli oleh mama dan papanya tahun lepas.. Ini kerana kondo tempat kami menetap,, terletak berdekatan dengan tempat kerja kami iaitu di sebuah butik terkenal di Kuala Lumpur..

*********************************************************************************
         
          Hari ini,, aku dan Sasya ke tempat kerja kami dengan berjalan kaki kerana kereta kami sedang di servis.. Kami berjalan sambil berbual..

          "Rin,, kalau kau nak pakwe,, kau nak pakwe yang camne?" tanya Sasya kepadaku

          "Aku?? Kalau nak pakwe aku nak yang suka makan budu gak,, cam aku.." jawabku selamba

          "Haaa?? Habis tu kalau dia suka makan belacan kau taknak la??" tanyanya pelik dengan pilihanku
         
          "Haah,, memang aku taknak pun"

          "Maknenye,, walaupun mamat uh hensem,, tough,, kaye,, n so on,, kau sanggup tolak dia hanya sebab
dia suka makan belacan?? Gila la kau.."

          "Depends.. Kalau dia sanggup tukar selera dia daripada belacan ke budu,, aku akan terima dia.. Hahahaha"

          "Kau ni kan minah!! Suka sangat memain.. Aku cakap betol2 la.. Jangan la memain!!" kata Sasya yang tak puas hati langsung dengan jawapan ku

          "Yela sayang oii.. Aku nak yang suka makan budu jugak.. Baru senang keje aku,, Aku mane reti buat belacan,, nanti x pasal2 belacan aku tu tukar jadi cencaluk"

          "Hish.. Cakap ngan kau ni boleh buat aku sewel tau tak??"

          "Ikut kau la Sya,, ni kita dah sampai.. Jom r buat keje.. Kang x pasal2 aku pun ikut kau jadi sewel.." kataku untuk mengakhiri perbualan kami..

*********************************************************************************
          Hari ini,, aku amat letih.. Dan sangat2 mengantuk.. Tepat jam 5 petang,, aku mengajak Sasya untuk pulang.. Sedang kami  berjalan,, tiba-tiba ada seorang makhluk Allah terlanggar aku.. Tak semena-mena barang ku terjatuh.. Aku yang sememangnya terlalu penat untuk bersuara apatah lagi memarahi makhluk Allah itu terus mengutip barang2 ku yang berterabur dibantu oleh Sasya dan berdiri untuk pulang..

           Tiba-tiba makhluk Allah itu menegurku..
     
          "Sorry ye.. Saya tak sengaja.." dia memulakan bicara

          "Hrmm.." Jawabku lalu ingin terus berlalu.. Dari suaranya aku tahu yang dia seorang lelaki..

'Machonye suare'kataku di dalam hati..Tapi, aku tak berdaya memandangnye..
Sasya di sebelah hanya membatu..

          "Eh,tunggu" katanya menghentikan menunganku

          "Nama awak sape??" sambungnya lagi

'Ni lah taktik nak mengorat zaman sekarang' tutur hatiku

          Sambil melihatnya,, aku berkata..

          "Nama saya Rin,, no telefon saya 0199565404,, ape lagi awak nak tau??" lancar ku berkata

          "Rumah saya kat sana(sambil menunjukkan ke arah kondo kami),, tingkat 10.. Ni kawan saya,, nama dia Sasya, rasenye dah takde pape kan yang awak nak tau.. K lah.. Assalamualaikum" sambungku lancar tanpa memberinya ruang berkata-kata.. Aku terus bla bersama Sasya yang terlopong memandangku.. Si dia juga ku lihat seperti orang yang terkena renjatan elektrik,, namun ku tak pedulikan semua itu.. Terus ku berlalu pergi..

*********************************************************************************

1 comment:

aku dan dia said...

akan ada sambungannya..
ni sebanarnya cerpen.. so,, akan ade 3 hingga 5 bab je..

coming soon..

Post a Comment

Let us feel the calmness..

 
 

Designed By Blogs Gone Wild!